Sfaturi pentru inceperea utilizarii pronumelui personal:´´Eu si Tu´´

Exercitiul 1.Provocarea utilizarii pronumelui personal ´´Eu´´:
In diferite situatii de-a lungul unei zile, avem ocazia de a folosi pronumele personal ´´eu´´.
De ex. Oferim copilului diferite obiecte si il intrebam:´´Ce doresti?
Eu doresc foarfeca.´´Apoi intrebam:´´Pentru ce folosim foarfeca?´´
Copilul:Pentru a decupa´´.Si i-o oferim copilului pentru a decupa o foaie.
´´Cine doreste un biscuite?
Copilul:´´Eu.
Apoi complicam un pic situatia intreband:´´Vrei un biscuite sau o napolitana?´´ Copilul raspunde:´´Eu vreau o napolitana´´
Sau in cadrul jocului cu puzzle, de ex. Tu ai piesele si de fiecare data cand copilul are nevoie de o piesa intrebi:´´Cine doreste piesa aceasta? Copilul raspunde:´´Eu.´´
Exercitiul 2:Descrierea activitatilor cu ajutorul pronumelui personal ´´Eu´´:
Acest exercitiu combina elemente de imitatie.Tu faci o actiune de ex, aplauzi, bati din palme.Apoi ii ceri copilului:´´Fa si tu.Bate din palme.´´
Aici intervine intrebarea:´´Ce faci?´´
Copilul raspunde:´´Eu aplaud/bat din palme.´´
Alte activitati:
-activitati de motricitate grosiera:batem din palme, sarim ,lovim masa cu pumnii,atingerea nasului, a urechilor…
-activitati de motricitate fina:desenam un cerc, pictam cu degetele, lucram cu plastilina…
-activitati zilnice:spalarea mainilor, a fetei, a dintilor, incheierea nasturilor la haine, legarea sireturilor la pantofi;
-activitati ludice/jocuri:dam de mancare papusii, calutului, plimbam ursuletul cu masina, avionul, facem turnulete din cuburi sau construim o casa din lego;
Exercitiul 3: ´´Tu´´ si´´ Eu´´ cu gestul de a indica persoana
Ne dam seama ca exista o semnalare a persoanei atunci cand se atinge propriul piept-´´eu´´ sau cand se indica cu degetul cealalta persoana –´´tu´´.
3.1 Copilul asezat fata in fata cu mama sau tata.Imitatie.Amandoi au bratele extinse,atingand unul ,pieptul celuilalt, cu aratatorul.
Adultul: Tu(presionand cu aratatorul pieptul copilului)
Copilul:Tu(presionand cu degetul pieptul adultului)
Se repeta exercitiul de 2 ori ,de fiecare data copilul raspunde dupa ce termina adultul.
3.2 Apoi alt exercitiu:fiecare are degetul aratator indreptat spre propriul piept,adultul spune:´´Eu´´.
Copilul(dupa ce termina adultul):´´Eu.´´
3.3. Serii de doua sau mai multe semnalari:
Copilul continua tot timpul dupa ce vorbeste adultul.
3.4 Serie in care copilul si mama/tata atingandu-se pieptul unul altuia cu degetul aratator,spun:
´´Tu.´´in acelasi timp.
3.5 Serie in care pe rand, fiecare se semnaleaza,unul pe celalalt:´´Tu, ´´Eu´´, de mai multe ori.
3.6 Asezati fata in fata si apasand cu aratatorul propriul piept,adultul:´´Eu.Copilul:´´Eu.´´
3.7 Conjugare simetrica la unison:
Asezati fata in fata,prima data atingand pieptul celuilalt,apoi propriul piept:
Adultul:´´Tu,Eu´´
Copilul:´´Tu,Eu´´.
3.8 Serii:
Adultul:Tu,Eu.Tu,Eu
Copilul:Tu,Eu,Tu,Eu
3.9 Serii in care,asezati fata in fata,fiecare se semnaleaza pe sine, apon pe interlocutor:
Adultul:Eu,Tu
Copilul:Eu,Tu
Apoi serii mai lungi:
Adultul:´´Eu,Tu,Eu,Tu´´
Copilul:´´Eu,Tu,Eu,Tu´´.
3.10 Serie in care, asezati fata in fata, mama/tata se semnaleaza,cu degetul aratator copilul iar si copilul pe el insusi:
Adultul:´´Tu´´
Copilul:´´Eu.´´
3.11 Serii:
Adultul:´´Tu,tu,tu´´
Copilul´´Eu,Eu,Eu´´
3.12 Exercitiu in care mama/tata atinge propriul piept iar copilul indica cu aratatorul pieptul interlocutorului:
Adultul:´´Eu´´
Copilul:´´Tu´´
3.13 Serii:
Adultul:´´Eu,Eu,Eu´´
Copilul:´´Tu,Tu,Tu´´
3.14 Conjugare alternativa,asimetrica si neunisona:
Adultul:´´Eu,Tu,Eu,Tu´´
Copilul:´´Tu,Eu,Tu,Eu´´
4.Serie de exercitii .´´Eu fac… Ce fac eu? ´´ Tu ce faci?´´
Se vor efectua diferite activitati si jocuri care vor include pronumele personal:´´Eu si Tu´´ si se vor da raspunsuri ce vor include:´´Tu si Eu.´´
Aseaza o cutie in fata ta si una in fata copilului.In mijloc se afla piese de lego de diferite culori.Veti alege o piesa de lego si veti spune:´´Eu aleg o piesa de culoare galbena ´´iar copilul(de ex.):´´Eu aleg o piesa de culoare verde.´´Asa veti alterna.Veti semnala cu degetul aratator pieptul atunci cand veti spune ´´Eu..´´
In conformitate cu jocul, se poate trece la intrebari de tipul:
Adultul:´´Eu introduc in cutie o piesa de culoare galbena.Ce introduc in cutie?
Copilu:´´Tu introduci o piesa galbena in cutie.´´
Intotdeauna aratam cu degetul spre propriul piept cand spunem´´Eu´´ si la fel il invatam si pe copil sa faca.
Copilul:´´Eu introduc o piesa de culoare verde in cutie.
Adultul:´´Ce introduci in cutie?
Copilul:Eu introduc o piesa de culoare verde in cutie.´´
2. Jocul´´Facem bagajele´´
Fiecare aveti propria geanta.In mijlocul camerei pe podea se gasesc diferite obiecte sau cartonase cu desene/pictograme.
Adultul.´´Eu bag tricoul in geanta.´´, Eu bag periuta de dinti in geanta´´,etc
Apoi se va trece la o serie de intrebari de tipul:´´Ce bag eu in geanta/Ce bagi tu in geanta?
3. Coloram: Fiecare are in fata o foaie goala de hartie.In paralel veti desena un copil.
Adultul.´´Eu desenez capul.´´
Copilul:´´Eu desenez capul.´´
Adultul:´´Eu desenez ochii albastri,nasul si gura.´´
Copilul:´´Eu desenez ochii albastri,nasul si gura.´´etc.
Apoi se trece la intrebari de tipul:´´Ce desenez eu/ce desenezi tu?´´
Mai incolo, se va incerca sa se faca activitati distincte:De ex.adultul deseneaza ochii albastri iar copilul de culoare verde.
Adultul:´´Eu desenez ochii albastri´´.
Copilul:´´Eu desenez ochii verzi.´´
Adultul:´´Eu desenez tricoul cu dungi.´´
Copilul.´´Eu desenez tricoul cu cercuri.´´
Sau se incearca desene simple,rapide si diferite:´
Adultul´´Eu desenez o floare´´
Copilul:´´Eu desenez o masina.´´etc.
Aceasta activitate se poate realiza si cu plastilina sau jocuri de constructie.
4.Realizati in paralel activitati diferite relationate:
Cand copilul deseneaza, intrebati:´´Ce desenezi?´´
Copilul:´´Eu desenez un cerc.´´
Luati desenul si il decupati cu foarfeca,urmand forma cercului.
Adultul:´´Ce fac?´´
Copilul:´´Tu decupezi cercul.´´
Adultul ia cercul si il lipeste pe foaia sa.
Adultul:´´Ce fac cu cercul?
Copilul:´´Tu lipesti cercul pe foaie.´´
5.Serie de exercitii:Recunoasterea in fotografii.Prima data se folosesc fotografii in care apare copilul singur.Adultul intreaba:´´Cine este in fotografie?Copilul:´´Sunt Eu´´
Se poate varia: Unde esti tu in fotografia aceasta?´´ Copilul:´´Eu sunt aici(indicandu-se cu aratatorul)
Apoi se folosesc fotografii ale copilului cu alte persoane.Se utilizeaza aceleasi intrebari ca mai sus.
Pentru a raspunde cu ´´tu´´, se prezinta fotografii cu adultul apoi cu adultul si cu copilul impreuna, pentru a alterna raspunsul:´´Tu si eu´´.
6.Conversatia .Spui o propozitie relationata cu tine si apoi copilul o relationeaza cu persoana lui.
Adultul:´´Eu sunt Maria´´.
Copilul.:´´Eu sunt Erik.´´
Adultul:´´Eu sunt o femeie.´´
Copilul´´Eu sunt un copil´´
Adultul:´´Eu am un tricou rosu.´´
Copilul:´´Eu am un tricou albastru.´´
Adultul:´´Eu desenz o masina(si o desenezi)
Copilul.´´Eu desenez o casa.´´
Adultul:´´Eu mananc multe rosii´´.
Copilul:´´Eu mananc multi biscuiti´´.
Adultul:´´Eu il cunosc pe George´´.
Copilul:´´Eu il cunosc pe Alex´´.
Adultul:´´Eu stiu sa merg cu bicicleta.´´´
Copilul:´´Eu stiu sa ma joc cu lego.´´
Apoi se poate trece la sirul de intrebari:´´Cum te numesti tu? Cum ma numesc eu?
Ce culoare are tricoul tau/meu?´´,etc….
Ca sprijin,se pot utiliza imagini pentru a-l ajuta pe copil sa formuleze fraze.
Mai multe informatii: http://elsonidodelahierbaelcrecer.blogspot.com/2009/06/asentando-yo-y-tu-pronombres-personales.html#ixzz1Yqtxz69y
Traducere in limba romana:Dana Horodetchi